od MMM » sob 12. črc 2014 18:48:18
Já bych to tak vzala. Nevím kolik máte stanoveno v rozpočtu. Jako přílohu mi to nevzalo, tak to dávám do textu.
§ 14 Dary
(1) Z fondu lze poskytovat zaměstnancům věcné nebo peněžní dary
a) za mimořádnou aktivitu ve prospěch zaměstnavatele při poskytnutí osobní pomoci při požáru, živelní události a při jiných mimořádných případech a za aktivitu humanitárního a sociálního charakteru a péči o zaměstnance a jejich rodinné příslušníky,
b) při pracovních výročích 20 a každých dalších 5 let trvání pracovního nebo služebního poměru u zaměstnavatele; do pracovního výročí lze započítat i dobu trvání pracovního poměru u jiných zaměstnavatelů. Do pracovních výročí nelze zahrnout dobu výkonu práce konané na základě dohody o práci konané mimo pracovní poměr,
c) při životních výročích 50 let a každých dalších 5 let věku,
d) při prvním odchodu do starobního nebo plného invalidního důchodu.
(2) Za mimořádnou aktivitu podle odstavce 1 písm. a) lze z fondu poskytnout dar i jiným fyzickým osobám než zaměstnancům.
(3) Celková výše darů může činit nejvýše 15 % ze základního přídělu. Nevyčerpanou část limitu lze převádět do dalšího roku pro stejný účel, a to nad stanovený limit.
(4) Dary lze poskytovat též jiným fyzickým osobám nebo příspěvkovým organizacím postiženým živelní pohromou, ekologickou nebo průmyslovou havárií na územích, na kterých byl vyhlášen nouzový stav. Na tyto dary se nevztahuje omezení podle odstavce 3.
Dotaz:
Jaký je postup při poskytování daru? U naší organizace je obvyklé, že si zaměstnanec po dohodě se zaměstnavatelem zakoupí dar sám, dle svého výběru a zaměstnavatel mu po předložení účtenky přispěje hotovostí. Je tento postup možný?
Odpověď:
Podle § 14 vyhlášky o FKSP lze zaměstnancům poskytovat věcné (nepeněžní) nebo peněžní dary. Výše konkrétního daru z FKSP není limitována, ale celkový objem prostředků, který lze použít na dary je limitován 15 % z ročního základního přídělu do fondu. Podrobnosti o způsobu nákupu a výběru daru je nutné stanovit v pravidlech pro čerpání fondu. Postup popsaný organizací je možný, dar si může zaměstnanec koupit sám za předpokladu, že doloží k vyúčtování řádné účetní doklady, které budou splňovat náležitosti podle § 11 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v platném znění.
Dotaz:
Kdy je věcný dar osvobozen od odvodů na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění?
Odpověď:
Věcný dar do výše 2 000,- Kč poskytnutý z FKSP je dle § 6 odst. 9 písm. g) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmu v platném znění, osvobozen od zdanění daní z příjmu a tudíž je i osvobozen od odvodu na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění.
Překročí-li věcný dar nebo úhrnná výše věcných darů pro zaměstnance ročně částku 2 000,- Kč, pak částka nad 2 000,- Kč již podléhá zdanění daní z příjmu a odvodům na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění. Pojistné na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění, které je povinen hradit zaměstnavatel, se hradí z přímých nákladů na vzdělávání.
V souladu s vyhláškou o FKSP lze poskytovat i peněžní dary, v tomto případě pak dar není osvobozen od zdanění ani od odvodů na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění.
Dotaz:
Lze z FKSP poskytnout věcný dar "dárkový koš", aniž by bylo přesněji vymezeno, co všechno konkrétně obsahuje?
Odpověď:
Ano, lze. Vyhláška blíže nespecifikuje, co by měl dárkový koš obsahovat - může to být potravinový koš nebo cokoliv jiného. Pro lepší průkaznost a případnou kontrolu doporučujeme, aby na daňovém dokladu (faktuře) bylo rozepsáno, co dárkový koš obsahuje.
Dotaz:
Organizace dle vnitřního předpisu při poskytování daru při pracovním výročí započítávala i dobu trvání pracovního poměru u jiných zaměstnavatelů. Po změně vnitřního předpisu organizace započítává pouze dobu trvání pracovního poměru u této organizace. Nyní došlo k situaci, kdy zaměstnankyně dosáhla této odpracované doby pouze u tohoto zaměstnavatele a za stejné pracovní výročí by jí tedy měl být dar vyplacen opakovaně. Lze dar vyplatit?
Odpověď:
Zaměstnankyni vznikl nárok na poskytnutí daru při pracovním výročí v souladu s aktuálním vnitřním předpisem organizace a má právo na vyplacení daru.
Organizace by při tvorbě vnitřních předpisů a stanovování podmínek čerpání měly brát v úvahu i dlouhodobé hledisko.
Pokud je zaměstnanci poskytnut z fondu FKSP finanční dar*, který je předmětem daně z příjmu zaměstnance, podléhá sociálnímu zdravotnímu a pojištění. Tento finanční dar nezahrnujeme do objemu mzdových prostředků a není v tomto případě základem pro tvorbu fondu FKSP ve výši 1 %.
ČÚS č. 704 – Fondy účetní jednotky. Odstavec 5 Fond kulturních a sociálních potřeb, bod 5.1.1.
O tvorbě fondu kulturních a sociálních potře ve výši stanoveného procenta z objemu mzdových prostředků (základní příděl) určuje účetní jednotka na stranu MÁ DÁTI účtu 527 – Zákonné sociální náklady se souvztažným zápisem na stranu DAL účet 412 – Fond kulturních a sociálních potřeb. Zároveň účetní jednotka účtuje také o převodu peněžních prostředků tohoto fondu, a to na stranu MÁ DÁTI účet 243 – Běžný účet FKSP se souvztažným zápisem na stranu DAL účet účtové skupiny 22 nebo 24. Pro účtování o tomto převodu může organizační složka státu použít účet 262 – Peníze na cestě.
*Věcný dar do výše 2 000,- Kč poskytnutý z fondu FKSP je dle § 6 odst. 9 písm. g) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmu v platném znění, osvobozen od zdanění daní z příjmu a tudíž je i osvobozen od odvodu na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění.
Překročí-li věcný dar nebo úhrnná výše věcných darů pro zaměstnance ročně částku 2 000,- Kč, pak částka nad 2 000,- Kč již podléhá zdanění daní z příjmu a odvodům na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění. Pojistné na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění, které je povinen hradit zaměstnavatel, se hradí u školských zařízení z přímých nákladů na vzdělávání.
V souladu s vyhláškou č. 114/2002 Sb., o FKSP, v platném znění, lze poskytovat i peněžní dary, v tomto případě pak dar není osvobozen od zdanění ani od odvodů na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění.
Při sestavování rozpočtu FKSP na další rok, nesmíme zapomenout na to, že nevyčerpané prostředky na dary se převádějí do dalšího roku (§14 odst. 3 vyhlášky „Celková výše darů může činit nejvýše 15 % ze základního přídělu. Nevyčerpanou část limitu lze převádět do dalšího roku pro stejný účel, a to nad stanovený limit.„). Příklad: v rozpočtu budete mít stanoveno, že zaměstnance bude mít nárok na dar k životnímu výročí. Zaměstnanec ukončí pracovní poměr v době, kdy ještě nemá nárok na dar. Peněžní prostředky se tudíž nevyčerpají a převedou se do dalšího roku nad stanovený limit.
Do pracovních výroční nelze zahrnout dobu výkonu práce konané na základě dohody o práci konané mimo pracovní poměr. Ze shora uvedeného ustanovení vyplývá, že se započítává skutečně jenom doba pracovního či služebního poměru. Evidence u úřadu práce či výkon OSVČ nejsou pracovním poměrem ani jiným obdobným pracovním vztahem, a proto pro poskytnutí daru z tohoto důvodu nemohou mít význam. Dary k životnímu jubileu lze poskytnout jen při dosažení tohoto jubilea, nikoli zpětně. Dar v k pracovnímu výročí se poskytne v tom roce, kdy bylo pracovní výročí dosaženo.
peněžitý dar proplacen ve mzdě
1. zúčtovací a výplatní listina 521/331
2. čerpání fondu 912/648
3. převod peněžních prostředků do provozu 262/243
4. příjem peněžních prostředků 241/262
5. výplata mzdy (včetně daru) 331/261
Dotaz:
Dle ČÚS č. 704 se účtuje použití FKSP z titulu daru 412/243. Finanční dar je předmětem daně z příjmu zaměstnance (331/342), podléhá zdravotnímu a soc. pojištění (331/336, 527/336). Tento finanční dar se nezahrnuje do objemu mzdových prostředků a není tedy základem pro tvorbu FKSP ve výši 1 %?
Odpověď:
Finanční dar se zdaňuje daní z příjmů fyzických osob a tak vstupuje do vyměřovacích základů pro zdravotního a sociálního pojištění. Protože nevstupuje do mzdových nákladů, není základem pro výpočet základního přídělu FKSP. Je to uvedeno v ČUS č. 704 v bodu 5.1.1.
Přidávám doplnění k odpovědi Ing. Hanzlové:
Pokud je zaměstnanci poskytnut z fondu FKSP finanční dar*, který je předmětem daně z příjmu zaměstnance, podléhá sociálnímu zdravotnímu a pojištění. Tento finanční dar nezahrnujeme do objemu mzdových prostředků a není v tomto případě základem pro tvorbu fondu FKSP ve výši 1 %.
ČÚS č. 704 – Fondy účetní jednotky. Odstavec 5 Fond kulturních a sociálních potřeb, bod 5.1.1.
O tvorbě fondu kulturních a sociálních potře ve výši stanoveného procenta z objemu mzdových prostředků (základní příděl) určuje účetní jednotka na stranu MÁ DÁTI účtu 527 – Zákonné sociální náklady se souvztažným zápisem na stranu DAL účet 412 – Fond kulturních a sociálních potřeb. Zároveň účetní jednotka účtuje také o převodu peněžních prostředků tohoto fondu, a to na stranu MÁ DÁTI účet 243 – Běžný účet FKSP se souvztažným zápisem na stranu DAL účet účtové skupiny 22 nebo 24. Pro účtování o tomto převodu může organizační složka státu použít účet 262 – Peníze na cestě.
*Věcný dar do výše 2 000,- Kč poskytnutý z fondu FKSP je dle § 6 odst. 9 písm. g) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmu v platném znění, osvobozen od zdanění daní z příjmu a tudíž je i osvobozen od odvodu na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění.
Překročí-li věcný dar nebo úhrnná výše věcných darů pro zaměstnance ročně částku 2 000,- Kč, pak částka nad 2 000,- Kč již podléhá zdanění daní z příjmu a odvodům na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění. Pojistné na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění, které je povinen hradit zaměstnavatel, se hradí u školských zařízení z přímých nákladů na vzdělávání.
V souladu s vyhláškou č. 114/2002 Sb., o FKSP, v platném znění, lze poskytovat i peněžní dary, v tomto případě pak dar není osvobozen od zdanění ani od odvodů na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění.